Monday 12 November 2012

Why Kahwin Awal o.O ???

Assalamualaikum,ya akhi wa ukhti ? Ahlan Wassahlan? harap korang sihat bila korang baca entri anis yang bakal anis cerita kan ni ya :) lama anis tak update kan? banyak jugak cerita sejak tak update blog ni..
yow..hari ini start tentang kahwin awal dulu :)  


tengok dulu video ustaz kitow ni :D
Baru la start sini kalau dah tengok video tu ;)
kebelakangan ni ramai yang kemukakan tentang isu "Kahwin Awal" so nak share juga ^^..

Isu kahwin semasa waktu belajar memang selalu menjadi suatu persoalan yang besar bermain difikiran anak-anak muda pada zaman sekarang. berikut adalah petikan dari buku Ya Allah,Aku Tak Ingin Sendiri (Ust. Burhan Sodiq) mengenai pandangan ulama-ulama yang memberi nasihat berkenaan isu ini.

Rasulullah SAW bersabda: Jika seorang lelaki yang engkau sukai agama dan akhlaknya melamar, maka nikahilah dia (dengan puterimu). Jika hal itu tidak kamu lakukan, maka akan ada fitnah di atas bumi dan kerosakan

Rasulullah SAW juga bersabda, Wahai para pemuda,barang siapa di antara kalian yang memiliki kesanggupan, maka hendaklah dia berkahwin. Kerana sesungguhnya berkahwin lebih menjaga pandangan dan lebih memelihara kemaluan.


Ingat bila ingin kahwin muda,kita harus fikir bagaimana tanggungjawab kita terhadap bakal zaujah kita? kita juga kena fikir sebalik kahwin awal ni mesti ada kebaikan dan keburukan nya :) tak salah kahwin awal tapi kita juga perlukan galakan yang mantop dari keluarga juga :) ingat tu !!! 
Setiap pasangan perlu ada keyakinan jika ingin berkahwin awal diusia muda,tanpa keyakinan yang kuat,keadaan susah bakal ditiba..
Bila difikirkan balik memang syok kahwin awal,sapa kata tak syok.Lagipun,belaian suami isteri juga dapat menguatkan semangat antara satu sama lain dalam perhubungan.*statement sendiri kuat merepek* anis buat entri ni pun atas permintaan,kalau tidak anis malas nak update sebab tak da idea yang gramastik lagi.*huhu
Kahwin awal juga dapat mengelak kan diri kita daripada melakukan maksiat dan dapat melakukan pahala dengan lebih banyak :) ingat kalau kita peluk dengan zauj/zaujah kita pun dapat pahala tahu tak,senang ja..Kahwin awal juga kita perlukan persediaan yang rapi untuk diri sendiri.


"Dan Hati Pun Berkata,Kalau Ada Jodoh Pasti Tak Ke Mana..."

so,Sekian disini dahulu,wabillahi taufiq wal hidayah,wassalamualaikumwarahmatu'allahiwabarakatuh dan disertai juga salam uhibbuki fillah abadan abada 

"Segala hasil tulisan tidak pernah mengharapkan nama. Bukan juga mendambakan harta atau pujian. Jauh sekali terpaksa. Segala-galanya insyaAllah ikhlas dalam mencari redha Allah."inspired  
                                                                 Lain Kali Singgah Lagi tau



No comments:

Post a Comment