Sunday 22 January 2012

Aku Malu Sebenarnya

sorry lambat loading
saat diri ku mula berkobar-kobar+tergetar-getar
Assalamualaikum,hai pembaca dan stalker sekalian,acehh..post hari ini anis nak cerita apa itu malu,kenapa harus malu & sebab apa?
Dalam sebuah hadis, Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud: Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu. (Hadis riwayat Baihaqi)
Salah satu ciri kemuliaan wanita trletak pda sifat malu yg mnebal dalam dirinya.Apa itu malu? Macam mana untuk malu?Bila masanya perlu malu?:face37:
Definisi malu menurut ulama, seperti Al Junaid menyatakan, Karena melihat berbagai macam karunia dan melihat keterbatasan diri sendiri, maka di antara keduanya muncul suatu keadaan yang disebut malu. Hakikatnya adalah akhlak yang mendorong untuk meninggalkan keburukan dan mencegah pengabaian dalam memenuhi hak Allah swt. -cdari kitab Madarijus Salikin karya Ibnu Qayyim Al Jauziyah.
Malu sekarang sudah semakin mahal nilainya.:face74:Ibarat dalam urusan jual beli, barang yang sangat sukar diperolehi semakin melambung tinggi harganya. Malu dalam diri seseorang semakin sukar untuk ditemui. Manusia semakin bebas melakukan apa sahaja yang diingini dan mencalar definisi malu yang disebutkan ulama di atas, hatta melanggar sunnah Nabi saw dalam merealisasikan sifat malu.
Nabi saw tersangat malu lebih dari malunya anak dara yang berada di sebalik tirainya. (HR Ahmad – sahih)
anis sebenarnya malu dengan diri sendiri,tahu kenapa? korek sendiri la jawapan dia,naa anis selalu darah gemuruh kalau kena menghadapi sesuatu masalah secara tiba-tiba didepan mata,itu lah anis..dan sifat malu itu selalu ada dalam diri anis ini..betapa malunya bila berdepan dengan lelaki atau orang sebaliknya & sebalik keceriaan dan keseronokan itu jugaklah ada sifat betapa malunya diri ini...:2:detik paling mengemuruhkan anis tahun 2012 telah terjadi pada bulan satu dua ribu dua belas juga dan ia berlaku secara tiba-tiba tanpa disedari dan siapa tahu anis ni seorang yang berani tiba-tiba menjadi malu,dan itu juga lah sifat seorang wanitamalu,malu & malu tiada penamatnya bagi anis.kay,bye tak da idea dah malu segan megan, salam ukhuwah fillah dan Assalamuaalaikum para pembaca dan akhiri dengan senyuman:)


"Segala hasil tulisan tidak pernah mengharapkan nama. Bukan juga mendambakan harta atau pujian. Jauh sekali terpaksa. Segala-galanya insyaAllah ikhlas dalam mencari redha Allah." 
                                                             Lain Kali Singgah Lagi tau

No comments:

Post a Comment