Friday 30 March 2012

Wanita Berfesyen?

Assalamualaikum...
Semua orang dalam dunia sukakan kecantikan. Malah diri kita sendiri suka kelihatan cantik.Tambahan pula ALLAH juga menyukai sesuatu yang cantik kerana sifat ALLAH juga cantik.
Cantik? Apa makna cantik? Pada pandangan saya,cantik itu subjektif. Setiap orang lain takrifannya.
Setiap kejadian yang ALLAH jadikan semuanya cantik.
Secantik-cantik seseorang adalah akhlaknya.
Secantik-cantik agama adalah islam.
Secantik-cantik pakaian adalah taqwa.
Islam itu mudah,ringkas dan indah. Kita yang menyempitkan pemikiran kita mengenai islam.
Berfesyen itu tidak salah tapi kita yang menjadikannya sesuatu yang salah.
Islam sentiasa meletakkan garis panduan untuk umatnya dalam apa jua perkara.
Wanita sinonim dengan fesyen kerana wanita adalah sesuatu yang cantik sebenarnya.
Kalau diperhatikan, wanita ini sangat istimewa sehingga wujudnya surah An-nisa untuk wanita.Begitu kasihnya ALLAH pada kita.
Panduan berfesyen menurut Islam:
1)Menutup aurat
2)Pakaian longgar dan tidak menampakkan susuk tubuh
3)Pakaian tidak jarang dan tidak nipis
4)Melabuhkan tudung hingga menutup dada
5)Pakaian tidak menyerupai lelaki
6)Pakaian tidak menyerupai orang kafir
Muslimah itu lebih cantik jika menutup auratnya.Percayalah.Aurat bukan suatu mainan!
Allah s.w.t telah berfirman dalam surah al-ahzab ayat 59 yang bermaksud :
"Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu,anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.Dan (ingatlah) allah adalah maha pengampun lagi maha mengasihani"

Al-quran dengan jelas menerangkan perkara ini dalam surah An-Nur ayat 31 yang bermaksud :
" Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa mertua mereka, atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan, dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya".

Sedih apabila melihat dunia hari ini.Perempuan dengan selamba menayang benda yang tidak sepatutnya.Banyak terjadi zina.Banyak maksiat yang semakin berleluasa dan dunia hari ini seolah-olah "biasa" dengan keadaan ini.Malu lah wahai wanita!Dirimu dicipta sebaik-baik kejadian. Secantik-cantik ciptaan.
Dengan memakai pakaian yang menutup aurat, seseorang wanita telah menunjukkan harga diri sebenar seorang wanita dan sekaligus menghindari perbuatan tidak senonoh di kalangan para lelaki terhadap wanita.
Wanita yang menutup aurat dan berpegang teguh dengan ajaran islam akan mendapat keredhaan allah s.w.t dan lelaki akan memandang mereka dengan penuh rasa hormat dan memberi penghormatan yang tinggi bersesuaian dengan sifat mereka yang pemalu dan bersopan santun.
Tanpa kita sedari ada banyak hikmah yang ALLAH beri jika kita betul-betul ikut cara Islam.
Kesimpulannya,wanita tidak salah berfesyen asalkan mengikut syariat Islam.

"Segala hasil tulisan tidak pernah mengharapkan nama. Bukan juga mendambakan harta atau pujian. Jauh sekali terpaksa. Segala-galanya insyaAllah ikhlas dalam mencari redha Allah."inspired  
                                                             Lain Kali Singgah Lagi tau

No comments:

Post a Comment