Sunday 18 September 2011

Bertunang Tanpa Disedari

#Percaya atau tak , kita boleh ber”tunang” tanpa sedar ? Yup , kita boleh bertunang tanpa kita sedar . Bila seorang lelaki berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri .
#Eh , itu memang normal bukan ? Tapi , yang anda mungkin tak tahu , anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:
#Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya dan perempuan itu bersetuju . Adakah dikira telah bertunang ? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut .
#
Pinang dari segi hukum fiqah , bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan . Itu dipanggil pinang . Bila perempuan menjawab setuju , maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut .
Situasi yang dianggap pinangan


"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"
"Kahwinlah dengan kita bila2"
 Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang . Sama ada bercakap dalam telefon , tetap dah jadi tunang.

contoh nya :

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar , bila ada lelaki yang meminang , hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang pergi bawang rombongan 1 bas , bawak barang2 pinangan , itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam , dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa tak ada . Mengikut hukum syarak , kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak.

Sebagai contoh ; perempuan yang cerdik , yang baligh , yang boleh berfikir , etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut , contoh ; seperti tak baligh lagi (baru darjah 3 mungkin) , perempuan tu bodoh(tak boleh berfikir) , gila , dan sebagainya , makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar ? HAHA , cepat lahh bagi tau mak nak kawin esok , Gerenti kena hentuk dengan kuali ;D Pergi lah hantar SMS dekat tunang anda sekarang ! HAHA (;

take note from --> 
http://just-prettyinpink.blogspot.com

No comments:

Post a Comment